23 oktober 2015

Förvaringspåsar m sidenband

Så blev mitt andra projekt på symaskinen ett eget påhitt, en förvaringspåse (eller 3) med sidenband. Jag hade börjat att sy på den första för hand men kunde nu avsluta den med hjälp av maskinen ! Dessa sk "drawstring bags" är bland det enklaste man kan göra o det existerar givetvis mönster på dom. Men jag improviserade lite bara o tänkte därför notera hur jag gjorde, till nästa gång :) Jag tycker att många symönster jag tittar på har väldigt sparsamma beskrivningar vilket gör det svårt för en nybörjare som mig att hänga med alltid ! Ofta krävs även att man ska skriva ut en mönstermall vilket blir omständligt när man inte har tillgång till skrivare..


Principen är att ett avlångt tygstycke viks på mitten, o det vikta är då bottnen på påsen. Det funkar även att skarva två bitar som man då syr ihop till bottnen, vilket jag gjorde på den 3e påsen då jag ville ha den längre än vad tygstycket tillät om jag ville ha mönstret på rätt håll. Det är en annan sak att tänka på när man syr, att få tyget att hamna på rätt håll ! Använder man ett enda långt tygstycke kommer ena sidan att bli upponer, vill man undvika detta får man alltså ta 2 tygstycken..

  • Om man tänker sig att påsen ska kunna tvättas så är det bra att sicksacka kanterna först..
  • På tygets avigsida viks båda långsidorna in ca 1 cm o sys fast med raksöm nära den vikta kanten - detta för att få en snygg kant uppe vid snöret sedan, men gör sidorna på påsen lite bulkiga, vill man ha sidorna mjukare o flexiblare o står ut med att kanten vid snörena endast är sicksackad så går det också bra.. Jag fingerpressade o satte i ett par knappnålar för att det inte skulle glida. (rött streck i illustrationen)
  • Kortsidorna viks ner ett par cm, riktigt hur långt beror på hur stor öppning man vill ha för snöret. Jag tyckte det var snyggare med en lite bredare kant (ca 3cm). Dessa sys fast tvärsöver med en pressarfotsbredd från kanten (typ 0,5-1cm). Mät nervikningarna mot varandra så de blir lika långa, och nåla ! Det är tråkigt att nåla men hjälper verkligen..  (orange)
  • Vik ihop tygstycket (med avigsidorna utåt) och nåla, se till så att ovankanten är jämn. Så syr man ihop dessa med raksöm längs långsidorna och stannar strax under den nervikta kanten vid kortsidan - sy inte för nära inpå ! Detta för att kanterna ska kunna vika ut sig lite när påsen är på rätt håll... (blått)
  • Vänd påsen på rätt håll, sätt i fina band (jag tog sidenband) o voilá ! Jag satte i snörena från båda hållen så en knut i var sida att dra i, för bästa funktionalitet. Använd en virknål eller säkerhetsnål för att få bandet igenom kanalen, o smält gärna till ändarna med en tändare så det inte fransar sig för snyggast resultat. 
Ett försök att illustrera sömmarna.. Svårt ! Hahaha..
Sidenbandet höll ihop en filt jag köpte, fint att få användning för det !
Smalare marginal för kanalen för snöret, föredrar den bredare nog !
2 tygstycken o söm i bottnen
Intressant att se hur färgvalet på bandet påverkar påsens karaktär ! Även påsens o bandkanalens bredd gör mkt för utseendet. Jag har inte gått utifrån några "gyllene mått" utan har bara måttat utifrån vad jag skulle ha i dom :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar