23 juli 2013

Små kort med virkad kant

Har haft en liten idé tidigare om att göra virkade kanter på kort osv men har inte kunnat testa förut för jag har inte haft nån hålslagare. Hittade en för runt hundralappen på Jula har jag för mig att det var. Lite kämpigt för händerna att trycka men är man envis så går det..

Ta en bit kartong i lämplig storlek, gör hål runtom - jag började i hörnen och gjorde sedan längs med sidorna. Snedklipp hörnen.
Virka fm i hålen - jag har använt ett vitt bomullsgarn och ett effektgarn som jag ska visa upp längre ner. Jag har virkat ungefär 2 fm i varje hål och fler i hörnen.
Enkel liten snodd i kanten för att sätta fast det lilla kortet med.. Denna är gjord av lm-kedja, tycker man det blir för tjockt kan man ha bara enkelt garn där. 
Effektgarnet jag använde ! Garnet har mormor köpt till mig en gång i tiden och har alltså varit i min ägo i över 10 år.. Vet inte om det görs längre men det finns säkert liknande osv, jag tyckte det gav en kul effekt på korten iaf eftersom det är färgglatt och lekfullt :)
Namnet på garnet och här den svarta versionen :) Jag tycker det är ganska svårt att hitta användning till effektgarn vid virkning, men här funkade det fint iaf.
Ett annat litet kort gjort med ett annat effektgarn, dock tyckte jag inte det funkade lika bra.. 

Så. Detta tyckte jag iaf var ett fint sätt att göra små kort / tags att sätta på tex presenter eller blombuketter. Blir ju genast lite festligare med en virkad kant, och så tycker jag ju det är roligt att blanda material :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar