06 maj 2013

Påtning

Har ett litet projekt i åtanke och eftersom jag inte kan sticka I-cord så testar jag att påta.. Har nog inte gjort sådant sedan jag gick på fritids i lågstadiet, dock fingervirkade jag och min kusin massor som barn, det är typ samma princip :)
Mitt första försök med påtdocka :)
För att snöra i starten trär man först början på tråden genom påtdockan, sen lindas den runtom varje metallplopp enligt den här principen: (se den väldigt vackra paint-bilden nedan!). Ettan markerar att det är starten på snöret och så har jag försökt illustrera hur man skall linda tråden kring plopparna. Sedan går själva påtningen till så att man lägger tråden över startmaskan på ploppen (vid pilen) och med en virknål drar man startmaskan över ploppen. Så fortsätter man så, runt runt runt ! 
Ett försök att illustrera hur man snörar påtdockan.. 
Har man erfarenhet av att sticka så är principen enkel :) Själv kan jag inte sticka för livet men efter lite trixande gick detta an - går lättast att dra över maskan lite från sidan istället för rakt framifrån tycker jag. Det finns även lite andra 'tekniker' att använda med påtdockan som man kan söka sig fram till, jag håller mig nog till denna basic dock som jag tycker blir ganska fin, och ännu finare när den är snurrad lite ! Finns stooora påtdockor också som kallas quick knit (kan köpas på Panduro tex) där man med ett grövre garn snabbt kan göra tex tubhalsdukar eller mössor. Har faktiskt två stycken från åratal sedan men har inte testat ordentligt (än!). 

När man vill avsluta så klipper man av tråden och trär på en nål och trär sedan tråden genom de fyra maskornas öglor och drar åt ! Får se om mitt lilla projekt blir 'lyckat'.. Mer test av påtning/quick knit blir det nog iaf !

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag nyfiken, det ser ut att du har något spännande i tankarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag ska kunna visa något snart då :) Jag blir gärna ivrig när jag hittar något nytt men är dessvärre sämre på att slutföra.. Därför lägger jag aldrig upp WIP (work in progress) bilder, men eftersom jag med detta testade en ny teknik så fick det komma upp ändå :)

      Radera