27 februari 2013

Kumihimo

Åhh, det var ju inte svårt alls att göra kumihimo-band ! :D Jag konstruerade min egen platta, valde ut 4 olika färger av garn, vek dom på mitten och gjorde en knut. Placerade sedan knuten i hålet på plattan och sorterade ut färgerna med sina likar åt varsin sida (norr-söder-öst-väst om man vill tänka väderstreck).
Påbörjad kumihimo-fläta med egengjord platta i kartong.
Principen är att man lyfter tråden nere till vänster och placerar den uppe till vänster (om de andra trådarna), sedan lyfter man tråden uppe till höger och placerar nere till höger (om de andra trådarna). Sedan vrids plattan till nästa färg (medsols eller motsols verkar inte spela någon roll, bara man gör på samma sätt hela tiden). Och så upprepar man proceduren med att lyfta tråden som är nere till vänster och placerar den däruppe till vänster, och den på högersidan däruppe och placerar på högersidan därnere. Inte så svårt va ?
På bilden ovan skall den vänstra gröna lyftas och sättas till vänster om de blåa trådarna, och sedan den högra blåa tråden lyftas och sättas nere bredvid den gröna tråden som är kvar. Och sedan vrider man.
Resultatet av mitt första kumihimo-test ! :)
Man behöver en tyngd som håller ner flätan medan man gör den. Jag gjorde fast ett snöre i botten av flätan (där jag slog knut i mitten av trådarna innan jag började) och knöt fast den i min sax som jag sedan använde som tyngd. Man kan fixera den helt och sedan reglera tätheten genom hur hårt man liksom "drar" i plattan medan man jobbar, hur sträckt det är.

Den här sidan tyckte jag var väldigt hjälpsam både i hur man ska positionera jacken och sedan hur man kommer igång. Det var roligt att lära sig en ny teknik ! Och det finns massa mönster man kan göra med banden också, lär väl bli lite experimenterande med detta ;)

Liknande band har jag gjort i min barndom.. Vi var på stenåldersläger med klassen i lågstadiet och vi fick testa på att göra en typ av snöre, som gick ut på att man stod 2 pers mittemot varandra och ovanför ens huvuden gjordes det fast 4 trådar som var och en i slutet var fastpände i en pinne (tänk kubb). Bandet flätades genom att man släppte 2 pinnar till varandra samtidigt så de utbytades, tex först släpper båda pinnen i högra handen så de svingar tvärsöver till den andra personen som fångar den, sedan släpper båda den vänstra pinnen så de utbyts, osv växelvis mellan höger och vänster hand. Detta formar ett liknande band - men begränsningen är på 4 trådar. På kumihimo-plattan kan man ha fler trådar och det är också lite mer mångsidigt för man kan skapa många mönster med det. Men det var lite roligt att minnas tillbaka dom där banden vi lärde oss på lägret, det var något vi höll på med mycket på fritids efter det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar