16 februari 2013

Alla Hjärtans Dag-kort

Så, nu när denna ljuvligt romantiska 'högtid' har passerat kan jag lägga upp bilder på de kort jag gjorde (hade ju förstört överraskningen att lägga upp dom innan!). Eftersom jag är insnöad på korsstygn så försökte jag mig på att göra kort med det, så dessa är alltså de 2 första kort jag nånsin gjort med korsstygnsbroderi :)

Det första kortet jag gjorde var till min pojkvän.. Finns många fina gratismönster på nätet men jag fastnade för en keltisk hjärtknut eftersom det har en stor och personlig innebörd för oss, och det keltiska är något vi båda gillar. Och så föll valet på lila eftersom det är hans favoritfärg :) Såhär blev det !
Alla Hjärtans Dag-kort till mitt hjärta <3 Keltisk Hjärtknut.
Jag byggde kortet helt från scratch, och gjorde kuvertet själv också efter mall av annat stort fyrkantigt kuvert jag hade hemma. Basen till kortet består utav locket till en chokladkartong från i julas (sa ju att jag skulle få användning för det!) som passade perfekt eftersom det var dubbelt, så när jag klippte upp 3 sidor fick jag ett bra kort. Måttade storleken efter ett annat fyrkantigt kort jag hade. Använde ett träunderlägg till muggar som mall för cirkeln, klippte ut. Klippte till den räfflade kartongen (köpt på TIGER) och klippte ut en cirkel i mitten även där fast en halv centimeter mindre. Var lite besvärligt att klippa sådär, blev inte helt jämnt, men det struntade jag i. Ja sen fixerade jag broderiet på insidan av kortet, alltihop med limpistol (Netto, 29kr). Var första gången jag använde limpistol men det gick ju bra ! Och insidan av kortet klädde jag med ett färgglatt och blommigt papper (från TIGER), sen klippte jag ut ännu en cirkel av vitt papper där jag skrev en kärlekshälsning och limmade fast den i mitten, med tanke om att det skulle skapa lite harmoni med ännu en cirkel. Funderade på att täcka över baksidan av broderiet med något men var osäker på hur jag skulle göra så jag skippade det.. Puh. Så gick det till iallafall ! Två bilder från processen:

Gjorde även ett kort till en familjemedlem, självklart med kattmotiv. Själva kort-stommen är färdigköpt, från en bokhandel. Sen limmade jag bara fast broderiet, använde ett vanligt limstift den här gången och det funkade också bra, kanske för att jag limmade ihop sidorna, vet inte om det hade fäst så bra om det varit bara väven + pappret. Såhär blev det iallfall:
Alla Hjärtans Dag-kort till familjemedlem. Vi är alla katt-tokar så kattmotiv var givet.. ;)
Så. Det var mina första experiement med korsstygn och kort. Är hemskt roligt, men nervöst vid ihopklistrandet.. Och så tog det hemskt mycket mer tid att göra dom än jag tänkt mig ! Haha..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar