21 maj 2018

Tangram Blackwork SAL part 1-3

Håller just nu på med en gratis SAL som ges ut veckovis av Lakeside Needlecraft och är designad av Peppermint Purple. Den är tillgänglig på deras hemsida i sektionen "free charts" eller via deras SAL grupp på fb, där kan man dela med sig av bilder på sina Lakeside-projekt, dom skapar kontinuerligt nya SAL's och samarbetar med flertalet designers, tar fram exklusiva mönster och tyger och utökar ständigt sitt sortiment.. :) Kan definitivt rekommendera sidan, de har legat bra till i pris när jag jämfört med andra sidor, behandlar ordrar snabbt och har bra tillgänglighet vid frågor osv. Har köpt Fantasy SAL, Under the Sea SAl, Christmas at Home SAL (alla 3 designade av Durene Jones) samt full uppsättning av DMC Coloris :)

Blackwork är i princip efterstygn, något som ofta förekommer i korsstygnsdesigner.. Egentligen ska man sy det med en speciell metod, double running stitch tror jag det hette, men jag har inte sinne för att sitta o räkna ut varannan som det kräver.. Blir säkert snyggare men det får va.

SAL står för stitch a long, vilket innebär att designen är hemlig och en sektion släpps med jämna intervaller (tex veckovis, varannanvecka, månadsvis), så syr man en del i taget, med tanken att deltagarna följs åt under projektets gång. Eller för all del vänta tills alla delar är släppta för att avgöra om man tycker om designen eller lättare kunna bestämma färgerna. Ofta får man en liten sneakpeak och får veta temat så man kan avgöra om man är intresserad. Jag upplever att det här formatet har blivit alltmer populärt!

Så. Jag har valt att göra den på svart 18ct aida. Mina färger:

  • Del 1: DMC Coloris 4507
  • Del 2: DMC 959
  • Del 3: DMC Coloris 4501
  • Ramen: DMC Blanc neige (vit!)

Del 1

Del 2

Del 3. Färgerna är bättre återgivna här än i föregående bild! Svårfotat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar