25 maj 2019

Blå iris biscornu till vårens utbyte 2019 i CSFC

Mönster köpt av FabyReillyDesigns på Etsy. Hon har massa vackra blommiga mönster för biscornu, saxfodral, sax "FOB"s (liten kudde på snöre att fästa vid saxen så man lättare hittar den), nålböcker (nålbrev?)... Väldigt detaljerade o fina :)



Dock tyckte jag hennes guide var oklar vilket frustrerade mig.. Fick söka andra guider för framförallt specialstygnen, nu är jag visserligen totalt nybörjare på sådana (eyelet stitch, rice stitch) och mönstret kanske förutsätter en viss kunskapsnivå? Jag uppskattar tydliga diagram som visar med siffror exakt vart man ska föra upp/ner nålen för att skapa stygnen. Men jag fick till det iallafall! Och eftersom jag redan har gjort en biscornu o redan kunde det momentet gjorde jag det från minne, där tittade jag inte ens på hennes guide.. Nåväl!


Jag fick iallafall ihop min biscornu och blev nöjd med resultatet :) Jag har använt 18ct aida och helt vanliga glaspärlor från typ Tiger, de är mkt större än vanliga beads som används till broderier (Mill Hill är ett märke jag känner till, det kanske finns flera?). Men då det redan blev dyrt att kitta upp med DMC o gold metallic så kände jag att jag tar det jag har för pärlorna, och det gick ju bra ändå tycker jag.




Jag har försökt beskriva min metod att tackla rice stitch här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar