05 december 2018

Ort catcher - sydd behållare för småsaker

Något som figurerar i broderivärlden är sk ORT catchers, ort = old raggedy threads och är helt enkelt de små avklippen av trådar man får över som man alltså samlar i en (i det här fallet) sydd behållare. Har pimpat glasbehållare för detta ändamål tidigare, men detta är en smidig liten grej att ha med sig i soffan o det känns säkrare än att ha glas då jag har katt och risken alltid finns att det går i golvet!

Så jag hade sett den här typen online och blev sugen att testa på att göra en själv! Jag gjorde en liten skiss som jag utgått ifrån:


Här följer en bildguide på de olika stegen:
 1. Mät och klipp tyg, 30 cm i varje sida. Jag nålade mitt tyg mot en pall. Gör 2 st.


2. Nåla ihop de 2 tygstyckena med rätsidan mot varandra. 


3. Sy ihop styckena och lämna såpass att du kan vända hela ut och in. Jag trimmade lite i hörnen för att lättare kunna vika ut dom. 


4. Lägg ihop två toppar, nåla och sy ihop ungefär halvvägs, mät och gör likadant på alla sidor.


5. Vik upp behållaren och voilá den är klar! Den är ganska söt såhär, med flörparna ute.



6. För mer detaljer och ett lite mer städat utseende + stadga - sy på knappar på alla 3 flörparna. Jag använde gamla knappar från samlingen jag hade som barn :)


7. Gör många! Det är roligt! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar