18 oktober 2018

Furry Tales SAL - del 4 & nya DMC étoile

Fjärde delen klar.. Svårt att bestämma färger då jag inte ville följa de angivna riktigt.. Men blev nöjd tillslut... De orange är de helt nya étoile från DMC!!! Kan rekommendera att köpa från England då de är mer än dubbelt så dyra här i Sverige.. O frakten är ju i princip samma.. Jag köpte från Lakeside, de har god och snabb service och är ett pålitligt företag.

Del 4 av Lucie Heaton's Furry Tales SAL hos Lakeside Needlecraft

Étoile
är de nyaste trådarna från DMC, betyder stjärna på franska. De är mjuka bomullstrådar och invävt finns en rayontråd som ger ett diskret glitter. Dessa är enklare att använda än metallics som är lite ökända för att va besvärliga.. Något jag upptäckte var att jag fick byta till en lite större/grövre nål än den tunna jag brukar använda till 18ct i vanliga fall, så tråden kunde glida bra genom ögat. Inget problem, bara en observation, som kanske kan hjälpa någon annan som stöter på problem. Annars är de mjuka o skönt att brodera med!

Alla 35 nyanser av DMC étoile!
Lite närmare bild på skimret!
Jag är ivrig att brodera mer, och större, med dessa härliga trådar! Tycker mkt om de starka färgerna och de fina nyanserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar