14 december 2016

Färgglada nyckelband (patchwork lanyard)

Ett gäng nyckelband till julklappar :) Patchwork lanyards. Brukar göra nå "årets julklapp" o iår är det alltså både de broderade handdukarna o dessa nyckelband :) Har inte jättemkt tyger men det är blandade från några företag som var på Symässan i Malmö o Panduros Tilda. Försökte kombinera färgerna utifrån personen det var till. Nyckelringarna o hakarna är återbrukade från min gamla nyckelringssamling jag hade som barn :)


Jag skrev tidigare om dessa nyckelband från men såg att guiden jag använt inte finns längre. Så här kommer en liten guide på hur de görs, eller hur jag gör dom rättare sagt :)

- Bestäm önskad bredd och längd på nyckelbandet
- Klipp tygrutor i varierande längder o bredden 4 ggr den önskade färdiga bredden
- Jag la ut rutorna på golvet med 1cm överlappning för sömsmån tills jag hade en total längd på minst 82cm men upp till 90 cm (3cm går bort i varje ände), här kan man möblera om ordningen på färgerna
- Sy ihop tygrutorna på längden med raksöm o 1 cm sömsmån o använd sedan strykjärn för att dela tygen åt varsitt håll på baksidan

- På längden så viks nu tyget in från båda hållen mot mitten. Stryk. Vik på mitten. Stryk. (ta nålar till hjälp för att hålla på plats). Nu är bandet vikt på 4 o har den färdiga bredden. Nåla ihop. (se gärna bilderna i mitt tidigare inlägg för detta moment)
- Sy med raksöm nära kanten först längs den öppna sidan. Färgen på tråden kan vara starkt avvikande eller mer neutral o smälta in med färgerna, det ger lite olika effekt ! Jag hade nog olika färg på alla dessa banden :)
- Ändarna viks 3 cm in runt nyckelringen och ringen med haken (i varsin sida då), fäst med raksöm så nära du kommer. Håll ordning på vilket du vill ska vara "rätsidan" på nyckelbandet, den ska vara utåt här
- Ändarna sätts mot varandra med lite överlappning för att det inte ska bli så tjockt, sy fast tex med 3 sömmar raktöver (närmast ringarna, närmast kanterna, mitten) eller en fyrkant (jag tycker det är svårt att vända i detta tjocka så föredrar raka sömmar).
- Voilá !

Jag tyckte det var smidigt med 2 st ringar, det gör det lättare att hitta bland nycklarna o smidigt att kunna haka loss tex cykelnyckeln. Bandet kan även användas till att hålla ordning på saxen när man broderar tex ;)

Min lilla hjälpreda ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar