02 juli 2016

Armband av kumihimo med sidenband

När jag var på Symässan i Malmö så köpte jag ett smyckeskit för kumihimoarmband. Kumihimo är en japansk fläta som görs över en rund platta (man kan enkelt göra en egen utav en papptallrik eller kartong). Jag hade även köpt till 3 st extra lås och snöres-kit. Till smycken används sidenband. Dessa är från Pagoni som stod på mässan.
Smyckeskit. Ingick platta, instruktioner, 3 lås, 3 uppsättningar snören, lim
Fick för mig att testa ikväll och det var riktigt roligt. Har ju gjort kumihimo förut och dessa är väldigt basic med få färger (=enklast möjliga). Sidenbanden är väldigt enkla att använda o mkt lättare att få jämt än vanliga snören. Jag drog till flätan för varje halvt varv.





Jag hade måttat på ett armband jag gillar att 20cm totalt var lagom eller i största laget. Mätte låset till 2.5cm så försökte få flätan lagom lång.. Lyckades visst inte riktigt för den blev ungefär 21,5 cm totalt, men den är inte så stor så den glider av min hand iaf. Svårt att göra dom för tajta för då får man inte till det med låset. Ska bli kul att göra de andra flätorna också ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar