05 augusti 2013

Att virka med trasor

Något som jag fått upp ögonen för är att virka med trasor ! Det blir en härligt "chunky" stil på det virkade, särskilt snyggt till diverse korgar eller mattor. Inspiration till virkade korgar kan man få bland annat hos Bautawitch och mer info om att virka med tygremsor finns tex här. Annars är det ju bara att efterforska på Google om man söker mer info :D

Att virka med trasor är både snyggt och miljövänligt ! Man kan använda olika sorters tyg och jag har testat med lakan och nu senast med stretchigare klädestyg. Finns förresten bra videos på YouTube om hur man gör Tarn aka T-shirt yarn, ett litet tips :) 
När man klipper kan man använda sig av två olika tekniker (vilket jag har försökt illustrera ovan). Antingen klipper man fram och tillbaka längs långsidan av tyget, eller så klipper man i en spiral inåt. Jag skiftar lite mellan dessa, lite beroende på hur tygstycket ser ut :) Jag snedklipper även hörnen vid vändningarna för att det inte ska bli så tjockt när man sedan virkar. Mina remsor är ca 2 cm breda - detta kan man variera utifrån material och hur tjockt man vill ha slutresultatet. Virknålar kan det vara bra att ha några lite grövre (jag har köpt på Panduro). Sen är det en balansgång att välja rätt storlek.. Tillräckligt stor för att det inte ska bli för trögt (man får se upp så man inte göra illa sig, det är hård och tung virkning med trasor..) men samtidigt inte FÖR stor för då blir det glest och det förlorar i stabilitet. Något man får prova sig fram till :)
Pjamasgarn !! Haha, jag blev bara så fäst vid det namnet, eftersom det är en gammal pjamas jag klippt remsor av.. Vet inte vad jag ska ha det till ännu - men själva klippandet är liksom den mest tidsödande processen så likabra att ha det gjort INNAN man blir sugen på att göra något specifikt.. Det är ju jobbigt att vara otålig ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar